דלג לתוכן הדף
דלג לתוכן הדף
|

פנסיה לעצמאים: כמה צריך להפקיד - ואיך נמנעים מקנס?

כל מה שחשוב לדעת על חובת הפקדה לפנסיה עבור עצמאים. מומחה מנורה מבטחים עושה סדר

שחר קייקוב

מנהל מחלקה מקצועית, פנסיה וגמל09.02.2023 | 4 דקות

בתחילת שנת 2023 קיבלו מאות אלפי עצמאים בישראל מכתבים מרשות האכיפה והגבייה של מס הכנסה ובהם דרישה לתשלום קנס בסך 500 ₪ עבור כל שנת מס שבה לא ביצעו הפקדות מספקות לחיסכון הפנסיוני.

אז מה אומר החוק? מה גובה ההפקדה החודשית שעצמאי נדרש להפקיד להסדר הפנסיוני? והאם עצמאיים שקיבלו קנסות יכולים לבטלם? מנורה מבטחים עושה סדר.

מתי נחקק חוק חובת ההפקדה לעצמאים?

במסגרת חוק ההתייעלות הכלכלית לשנים 2017/18 הוסדר נושא פנסיית חובה לעצמאיים, המחייב כל עצמאי לחסוך לפנסיה החל משנת 2017.

על מי חל החוק?

החוק חל על כל עצמאי מגיל 21 ועד 60 שחלפה חצי שנה ממועד רישומו כעוסק. החובה להפקיד אינה חלה על עצמאים שבמועד כניסת החוק (ינואר 2017) מלאו להם 55 שנים.


כמה צריך להפקיד? 

עצמאי מחויב להפקיד מהכנסתו החייבת במס הפקדות פנסיוניות כדלקמן: 4.45% עד מחצית מהשכר הממוצע במשק (11,870 ₪ לשנת 2023) ועוד 12.55% בגין החלק שמעל מחצית השכר הממוצע במשק ועד השכר הממוצע במשק.

מעל השכר הממוצע במשק אין חובת הפקדה על פי חוק!

להלן טבלה הממחישה את גובה ההפקדה הנדרשת עבור עצמאי לשנת 2023: 

לאן ניתן לבצע את ההפקדות?

לכל מוצר שנחשב חיסכון פנסיוני: קופת גמל, קרן פנסיה וביטוח מנהלים. במעמד זה נזכיר כי קופת גמל להשקעה אינה נחשבת לחיסכון פנסיוני.

כמה צריך להפקיד עצמאי שהוא גם שכיר? 

במקרה שכזה ינוכו מהתשלומים שהפקיד החוסך כשכיר מחובת ההפקדה שלו כעצמאי.

לדוגמה, עצמאי שהכנסתו החודשית הממוצעת בגובה השכר הממוצע במשק והפקדותיו החודשית כשכיר עומדות על 500 ₪, יידרש להפקיד כעצמאי רק 508.94 ₪ (500 ₪ - 1,008.94 ש"ח).

האם כדאי להפקיד לחיסכון פנסיוני רק את הסכום שמחייב החוק? 

למרות שהחוק מחייב הפקדה חודשית מרבית של 1,009 ₪, בהחלט מומלץ לשקול להפקיד יותר -  לצורך הגדלת החיסכון, תוך ניצול את הטבות המס שהמדינה מקנה לעצמאיים בגין הפקדות להסדר פנסיוני. בנוסף, עצמאי המסתפק בהפקדות המינימליות המתחייבות על פי חוק לקרן הפנסיה, עלול שלא למצות את הכיסוי הביטוחי למקרה פטירה ו/או נכות הנדרש והקיים בקרן פנסיה (ככל שהפקיד לקרן פנסיה.


מתי כדאי להפקיד להסדר הפנסיוני?

עצמאיים רבים נוטים להפקיד את הכספים סמוך לסוף שנת המס - וזו טעות כפולה, עם השלכות משמעותיות!  

  1. הפסד של התשואה, בשנים שבהן התשואה חיובית.
     
  2. פגיעה בכיסוי הביטוחי לעצמאי – ככלל, כדי שעצמאי יהיה זכאי לכיסוי ביטוחי באופן קבוע, עליו להפקיד על בסיס חודשי לחיסכון הפנסיוני. הפקדה חד פעמית בסוף השנה חושפת אותו לאי כיסוי ביטוחי למקרים של נכות ופטירה לאחר מספר חודשים, בהתאם לתקנון קרנות הפנסיה, וכן פוגעת בתקופת האכשרה הנדרשת לכיסוי בגין מחלוקת קודמות. 


מה קורה לעצמאי שאינו מפקיד בהתאם לחוק?

בחוק נקבע שעצמאי שלא יפקיד להסדר פנסיוני בהתאם להוראות החוק, יקבל קנס של 500 ₪ עבור כל שנה שבה לא הפקיד.

כיצד המדינה יודעת האם עצמאי הפקיד להסדר הפנסיוני - או לא?

מדי שנה מעבירה רשות המיסים למרכז גביית הקנסות מידע אודות עצמאיים שלא הפקידו בהתאם להוראות החוק, לרבות סכום ההפקדה הנדרש מכל עצמאי כדי לעמוד בהוראות החוק.

האם יש חריגים לקבלת הקנס? 

בחוק נקבע שרשות המיסים תעביר את המידע רק עבור עצמאיים שהכנסתם השנתית גבוהה מ-12 פעמים שכר המינימום (כ-66,000 ₪ לשנה). כלומר, עצמאיים שהכנסתם החודשית הממוצעת נמוכה משכר המינימום לא יקבלו מכתב.


האם הקנס יוטל מידית?


לא. ראשית יישלח מכתב התראה לעצמאי, שבו יצוין הסכום הנדרש להפקדה. לעצמאי יינתנו 90 ימים על מנת להפקיד את הסכום הנדרש בגין כל שנת מס. לאחר ההפקדה יהיה עליו להמציא אסמכתה לכך שהפקיד את הסכומים. כמו כן, יהיה עליו לדווח על כך באתר האינטרנט של מרכז האכיפה והגבייה.

האם ניתן להפקיד רטרואקטיבית בגין שנת המס הרלוונטית?

התשובה היא לא. כספים שהועברו להסדר הפנסיוני בעבור שנים קודמות, ייחשבו כהפקדה עבור שנת המס שבה הופקדו ולא יקנו הטבות מס באופן רטרואקטיבי. לדוגמה, כספים שהופקדו בשנת 2023 עבור השנים 2021-22, יירשמו כהפקדה לשנה הנוכחית בלבד.



*מובא כמידע מטעם מנורה מבטחים פנסיה וגמל בע"מ החברה המנהלת של קרן הפנסיה מנורה מבטחים – פנסיה, ועוסקת בשיווק פנסיוני, אין באמור כדי להוות חוות דעת או המלצה או להחליף ייעוץ או שיווק פנסיוני המותאם לצרכיו ומאפייניו האישיים של אדם.

נכתב על ידי שחר קייקוב

בעל תואר בכלכלה בשוק ההון ורישיון לשיווק פנסיוני זה למעלה מ-15 שנים

בעל תואר בכלכלה בשוק ההון ורישיון לשיווק פנסיוני זה למעלה מ-15 שנים